miercuri, 10 martie 2010

IQ versus IM


De IQ a auzit toată lumea - nu o să reiau teorii pe care le aveți la un click distanță, dacă dați o căutare pe Google. 
De IM se vorbește, însă, puțin spre... deloc, deși tema e fascinantă! IM înseamnă inteligențe multiple. Le-a pus pe tapet un mare psiholog american - Howard Gardner, în 1983, creând în jurul lor o teorie revoluționară. Eu am iubit-o din primul moment în care am descoperit-o, pentru că vine să dea de pământ cu obositele clișee conform cărora cine nu e bun la mate și la română e cam prost, de fapt. Imposibil să nu fi avut profesori care fix așa gândeau și care ignorau orice alt talent pe care îl manifestați! Poate aveți copii sau nepoți care, la rândul lor, suferă din cauza unei atât de reducționiste abordări! Cum să nu fie frustrant? Este! Abordarea asta e depășită, dragii mei!

Știți ce spune Gardner? Că există șapte tipuri de inteligență, și nu doar două, așa cum continuă majoritatea dascălilor să creadă! Ba... Gardner spune că sunt chiar 8 tipuri, însă comunitatea științifică a cam strâmbat din nas când a fost s-o accepte și pe ultima, așa că... au rămas doar șapte. N-o să le detaliez astăzi, pentru că ar ieși un articol cât China, însă le voi enumera și vă veți face, negreșit, o idee despre ce înseamnă fiecare, pornind de la denumirile lor și de la imaginea alăturată (dați click pe ea, ca s-o măriți). Iată-le: 
1. inteligența lingvistică
2. inteligența logico-matematică
3. inteligența muzicală
4. inteligența spațială
5. inteligența kinestezică
6. inteligența intrapersonală
7. inteligența interpersonală
8. inteligența morală sau spirituală
Știți ce au făcut ceilalți psihologi? Nu numai că au fost de acord  cu modelul propus de Gardner, dar au mai adăugat și ei încă două:
8. inteligența naturalistă
9. inteligența existențială

9 tipuri de inteligență, dragilor! 9 comori pe care mai nimeni nu se obosește să le descopere în tinerii noștri! Păi o fi corect așa? Eu zic că e strigător la cer, nu incorect! Iar vinovate sunt ignoranța (câți profesori știu de IM?), comoditatea  (câtor profesori le pasă de IM?) și îngustimea vederilor, plăcerea de a bate pasul pe loc - care, între noi fie vorba, au cam și dus învățământul românesc în fundătura în care se află acum...

În postările viitoare vedem care-i treaba cu fiecare tip de inteligență în parte, vă învăț cum să le identificați și cum să le dezvoltați! ;)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu