miercuri, 31 martie 2010

"Înșală", "așază" sau "înșeală", "așează"? Cum o fi corect?

Mergeți pe prima variantă, că nu dați greș -"înșală", deci, și nu "înșeală"!
                                                                     "așază", și nu "așează"!

Conjugarea la indicativ prezent se face fix cum vedeți mai jos :) Pentru alte moduri și timpuri, vă invit să dați o fugă aici și aici, pe dexonline.

Pentru cei grăbiți:
înșel/ înșeli/ el, ea înșală/ înșelăm/ înșelați/ ei, ele înșală
așez/ așezi/ el, ea așază/ așezăm/ așezați/ ei, ele așază

Facem o scurtă escală și la mai mult ca perfect, doar cât să vă spun că puteți alege ce formă vă face mai frumos cu ochiul dintre următoarele, pentru că toate opt sunt corecte:
noi înșelaserăm/ înșelasem
voi înșelaserăți/ înșelaseți

așezaserăm/ așezasem
așezaserăți/ așezaseți

O săptămână a Patimilor cât mai puțin zbuciumată să avem cu toții, inclusiv în exprimarea în limba română!:)

4 comentarii:

Anonim spunea...

Dar „a afișa” cum se conjugă, doamna profesoară? Nu mă iau după dexonline.ro, că nu mai înțeleg nimica... De exemplu, în dicționare cică ar fi:

a așeza - „el așază”
a reteza - „el retează”

Am citit și pagina 10 de la http://www.scribd.com/doc/38297808/Avram-Mioara-Ortografie-Pentru-Toti, dar tot nu m-am lămurit pe deplin... Of!

Profa' de Română spunea...

Habarnam, ”a afișa” se conjugă, fără urmă de îndoială, așa:

afișez/ afișezi/ afișează/ afișăm/ afișați/ afișează

Te-ai dus la fix la Mioara Avram, numai că nu la pagina 10 trebuie să mergi, ci la paginile 7-9! Iată un link:

http://www.scribd.com/doc/12217305/Mioara-Avram-Ortografie-pentru-toti

Acolo explică regula scrierii cu ”a”, nu cu ”ea”, în interiorul rădăcinii cuvintelor, după ”j” şi ”ş” (când radicalul verbului se termină în j și ș”)

Cum ziseși, of... :)

Anonim spunea...

Buna ziua, doamna profesoara!Ce bine ca am gasit o astfel de adresa!Limba asta romana..grea mai este!Profesoara mea de l.romana mi-a dat la o teza nota 4 si a scris in paranteza ..continut de 9...ca sa-mi fie clar ce este mai important!In focul creatiei am scris ...Arghezii..Sa stiti ca m-ati prins la verbul a aseza.Bine ca nu ati vazut cum am conjugat!Va doresc sanatate si sa va bucurati ca faceti un lucru foarte util!

Anonim spunea...

Amscris 2 comentarii si nu au fost postate.Este vreo problema?

Trimiteți un comentariu