marți, 23 martie 2010

Afrodisiac sau afrodiziac?


Aproape peste tot -pe Internet, în reviste, la TV- veți găsi prima formă, afrodisiac, dar... este greșită, dragii mei! 
DEX Împărat e de neînduplecat și zice așa: cuvântul "afrodisiac" nu a fost găsit, dar am găsit următoarele cuvinte apropiate: afrodiziac.
Rețineți, deci, că aceasta este forma corectă și folosiți-o fără frică: a-fro-di-zi-ac. Cu z, nu cu s!

O altă belea e cu pluralul: dacă vă bate gândul să spuneți "afrodiziacuri", abțineți-vă! E greșit!
E corect să spunem "afrodiziaci, afrodiziace" atunci când vrem să folosim pluralul.

Spor la discuții și reverii! Tema e generoasă și... mereu la modă în ultimele câteva mii de ani...

2 comentarii:

Anonim spunea...

Mie sincer mi se pare exagerata transformarea 's'-ului intervocalic in romana in 'z'. Stiu ca in franceza el se pronunta 'z', dupa cum apare si in cuvinte precum 'aphrodisiaque' sau 'philosophie' dar ce nu inteleg eu este de ce trebuie sa ne frantuzim. In limba romana 's'-ul, indiferent de pozitia lui intr-un cuvant, se pronunta 's', exceptie facand cuvintele imprumutate din franceza, se pare. Daca e ceva la moda, hai sa copiem cu nerusinare, dovada ca acum intra in lexic cuvinte din engleza de care nici nu avem nevoie. "Vai, ma duc la shopping!", "Vai, am un nou job, fata!", "Uh, cat de cool e posetuta ta, nebuno!" et cetera.

picaturi afrodisiace spunea...

Pot sa va spun cu certitudine ca la noi la SexShop Erotica Bucuresti 99% din populatie la magazin intreaba de picaturi "afrodisiace". Practic n-am auzit pe nimeni sa foloseasca cuvantul "afrodiziac". N-ar trebui oare sa se imbunatateasca DEX-ul si sa considere corecte ambele cuvinte?

Trimiteți un comentariu